Gener
Rembrandt. Geni del gravat, de Vicenç Furió (publicat també en edició castellana), és un estudi molt acurat dels gravats del pintor holandès, que formen part de la Col·lecció Furió i mostren el talent excepcional i revolucionari de Rembrandt en aquesta tècnica artística.

Coincidint amb la publicació del llibre, té lloc una exposició d’aquestes obres al Centre Cultural Terrassa, del 13 de desembre al 24 de febrer. S’hi reuneixen una cinquantena de gravats, una part molt notable dels més de tres-cents que Rembrandt va fer al llarg de la seva vida i entre els quals s’inclouen un bon grapat d’obres mestres —tot i que falten algunes peces raríssimes i molt difícils de trobar, com ara Els tres arbres o Les tres creus, que tan sols es conserven en grans col·leccions públiques. La publicació ara d’aquest llibre, l’únic que s’ha escrit a Catalunya dedicat només als gravats del mestre holandès, és una bona ocasió per sumar-se a la commemoració que se celebra aquest any 2019 del 350è aniversari de la mort de Rembrandt.

Atesa la gran quantitat de bibliografia raonada i experta que hi ha sobre l’artista holandès, tant pel que fa a l’obra pictòrica com als gravats, Vicenç Furió ha defugit la idea d’un llibre que consistís a presentar unes fitxes amb informació més o menys detallada de les obres. Les comenta seguint un ordre cronològic, des de 1630 fins a 1658, amb un text continu que permet una lectura fluida i posa l’èmfasi en uns aspectes determinats. Les temàtiques dels gravats són els autoretrats, episodis de l’Antic i el Nou Testament, escenes de gènere, paisatges, retrats i figures. Furió, amb una mirada experta, convida el lector a deixar-se fascinar pel geni d’un artista que ha despertat l’admiració universal. Descriu i valora el virtuosisme del dibuix, l’habilitat compositiva i els ressorts de la profunda humanitat, penetració psicològica i força expressiva que desprenen les imatges.

Els traços dels aiguaforts de Rembrandt transmeten una sensació d’espontaneïtat, llibertat i immediatesa, molt inusual en la seva època, que va sorprendre els seus contemporanis. Les estampes, ben aviat difoses per Europa, van ser admirades per artistes, buscades per col·leccionistes i elogiades per historiadors, i la seva influència posterior en l’art del gravat va ser enorme. A més de virtuosisme tècnic, Rembrandt tenia una extraordinària intel·ligència visual. Va ser un mestre incomparable en l’art de la composició i dels efectes del clarobscur, i alhora un creador d’imatges de gran originalitat.

Vicenç Furió és professor d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. Els seus estudis s’han centrat en el camp de la sociologia de l’art i en l’àmbit del gravat. És autor d’Ideas y formas en la representación pictórica, Sociologia de l’art, Escultures famoses (amb Pilar Vélez) i Arte y reputación. Com a expert en gravat i col·leccionista, ha publicat El arte del grabado antiguo i La imagen del artista —com bona part de la seva obra, a Edicions de la Universitat de Barcelona—, temes sobre els quals ha comissariat diverses exposicions. Rembrandt. Geni del gravat és el tercer llibre que presenta una selecció d’estampes de la Col·lecció Furió.