Juny-Juliol
A Variaciones Cela, nou títol de la col·lecció Periodismo Activo, Adolfo Sotelo Vázquez repassa els interessos i projectes de Camilo José Cela més enllà de la seva faceta d’escriptor, i descobreix un artista polièdric i apassionat que va mantenir una intensa relació amb el món del cinema, la pintura i el periodisme.

Aquest llibre reuneix articles i assaigs que Adolfo Sotelo va escriure durant la darrera dècada a partir de col·laboracions de Cela a la premsa i de la seva correspondència amb directors de diaris, editors, escriptors i artistes. L’obra, que ha rebut la valuosa ajuda de la Fundación Pública Galega Camilo José Cela pel que fa a la documentació —especialment gràfica—, es va presentar a l’estand d’Edicions de la Universitat de Barcelona a la Fira del Llibre de Madrid, i també a la llibreria Couceiro de Santiago de Compostel·la.

Els articles que ocupen les dues primeres parts del llibre van ser publicats inicialment als diaris La Región (Orense) i Última Hora (Mallorca), mentre que els assajos de la tercera part procedeixen de revistes culturals de tall més acadèmic. Tot i això, l’autor ha revisat els textos a fi d’actualitzar-los i fer-los aptes per a la divulgació entre el gran públic.

La primera part de Variaciones Cela parteix de les col·laboracions periodístiques que va fer el futur premi Nobel durant els anys quaranta i cinquanta. El món gallec, la pintura i els pintors —tres dels temes que sempre el van interessar— són els motius centrals d’aquest bloc, amb alguns textos que mostren les llums i les ombres de la personalitat i els quefers de Cela. Sotelo, al llarg d’aquest recorregut artístic i vital, es basa en l’abundant correspondència del primer Cela per ratificar les seves opinions.

A la segona part, l’autor mostra els primers passos de Camilo José Cela com a col·laborador, fins a arribar a redactor en cap, de les revistes del SEU durant la seva estada a l’illa de Mallorca —un espai i un temps molt fecunds per a l’escriptor—, mitjançant les entrevistes que es documenten a la premsa d’aquells anys.

A la tercera i última part, al marge d’una breu notícia sobre la gènesi del projecte de la seva novel·la no publicada Un marino mercante, Sotelo se centra en Mallorca i en l’empresa cultural de la revista Papeles de Son Armadans (1956-1979). Dedica un capítol a les Converses Poètiques de Formentor (1959) i dos assaigs a les relacions amb dos artistes catalans contemporanis pels quals Cela sentia una gran admiració: Antoni Tàpies i Salvador Espriu.

La col·lecció Periodismo Activo d’Edicions de la Universitat de Barcelona, dirigida per Roberto Herrscher, explora els escenaris canviants que el periodisme viu en aquest principi de segle a través d’un diàleg entre l’acadèmia i la pràctica professional. Els altres llibres publicats fins ara són: Periodismo narrativo (2012), de Roberto Herrscher; Ética del periodismo (2012), de Norbert Bilbeny; Entrevistas (2013), de Margarita Rivière; Decir la ciencia (2015), de Vladimir de Semir; Una crónica del periodismo cultural (2015), de Sergio Vila-Sanjuán; El nuevo Nuevo Periodismo (2015), de Robert S. Boynton; El arte de escuchar (2015), de Roberto Herrscher; Cien casos (2016), de Roger Jiménez; Periodismo en reconstrucción (2016), de Josep Carles Rius; Una viajera por Asia Central, de Patricia Almarcegui (2016); Inmersiones, de María Angulo Egea (2017), i La imagen faltante (2018), de Pamela Martínez Rod i Javier Gacharná Muñoz.

Adolfo Sotelo Vázquez és catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat de Barcelona. La seva tasca investigadora s’ha centrat en las connexions entre literatura i pensament, així com en les relacions entre les cultures peninsulars. És el responsable del projecte de recerca «Història de la crítica literària espanyola (1868-1975)» i columnista habitual a La Vanguardia. Ha publicat, entre altres llibres: Leopoldo Alas y el fin de siglo (1988); Glosario de teoría de la narrativa (1990); De Calderón a Clarín (2001); Perfiles de «Clarín» (2001); El Naturalismo en España. Crítica y novela (2002); El mundo moral social de Oleza (2003); Viajeros en Barcelona (2005); Camilo José Cela, perfiles de un escritor (2008), i De Cataluña y España. Relaciones culturales y literarias (1868-1960) (Edicions de la UB, 2014).