Desembre
Dimarts, 15 de desembre
A El arte de escuchar. Viajes por la música clásica (Edicions de la Universitat de Barcelona, col·lecció Periodismo Activo, 2015), Roberto Herrscher reuneix dues dècades de treball com a cronista musical i crític d’òpera en els diversos mitjans en què ha col·laborat. Hi desfilen grans personatges del món musical, com Plácido Domingo, Jordi Savall o Astor Piazzola, i escenaris com el Festival de Bayreuth o el Liceu, però sobretot l’autor hi destil·la la seva experiència estètica i humana amb l’ofici literari dels grans periodistes.

A la primera part del llibre, «Personajes» –la majoria ben coneguts, com ara Plácido Domingo, Calixto Bieito, Jordi Savall o Astor Piazzola–, l’autor sap mostrar facetes inèdites de la seva personalitat artística i humana. N’és un bon exemple el capítol dedicat al director d’escena Calixto Bieito, un dels artistes més polèmics i poc compresos pel públic i la crítica.

A la segona part, «Viajes», Herrscher no només ens transporta a escenaris de geografia musical variada, com la Setmana de Música Religiosa de Conca, el Festival Mozart de la Corunya o el Festival de Bayreuth, entre d’altres, sinó que, sobretot, ens narra el viatge interior, quasi iniciàtic, que suposen per a ell aquestes experiències i, amb un estil prolix i amable, fa partícip el lector de les seves emocions.

A la tercera i última part, «Experiencias», enfila una col·lecció de records, concerts i espectacles memorables, xerrades, reflexions, anècdotes i, a través de la música i la seva interpretació, ens parla de la vida i de la mort, de l’amor i de l’odi, de la companyia i de la soledat.

Periodista d’ofici i escriptor, en aquest llibre Roberto Herrscher demostra que, a més d’il·lustrar els aficionats a la música amb els seus coneixements i les seves vivències, és capaç de crear un llenguatge i un estil propis a partir del domini de les tècniques i els diferents gèneres periodístics (entrevistes, cròniques, reportatges...).

Roberto Herrscher (Buenos Aires, 1962) combina la seva feina com a periodista amb la docència. Director del màster en Periodisme BCN_NY, que la Universitat de Barcelona organitza conjuntament amb la Universitat de Columbia, també ensenya periodisme narratiu, cultural, social i de memòria històrica en altres universitats i mitjans d’Espanya, Amèrica Llatina i els Estats Units. Ha impartit cursos de periodisme musical a l’Ithaca College de Nova York i a la Universitat dels Andes de Bogotà, i de formació de periodistes a l’Institut Internacional per al Desenvolupament del Periodisme (IIJ) de Berlín i a l’Acadèmia Deutsche Welle (DWA) de Bonn. Corresponsal de la revista musical nord-americana Opera News, publica regularment cròniques, reportatges i assaigs en revistes com Gatopardo, Etiqueta Negra, Travesías, Buen Salvaje i Lateral; en revistes digitals com Altaïr, FronteraD, Anfibia i El Estado Mental; i, especialment, al suplement «Cultura/s» de La Vanguardia. És autor de Los Viajes del «Penélope» (2007), traduït a l’anglès com The voyages of the «Penelope», i de Periodismo narrativo, publicat el 2012 a la col·lecció Periodismo Activo.

Periodismo Activo és una col·lecció dedicada a explorar els escenaris canviants que el periodisme està experimentant en aquest principi de segle, a través d’un diàleg entre l’acadèmia i la pràctica professional. Aquest és el setè títol de la col·lecció, després de l’aparició de Periodismo narrativo (2012), de Roberto Herrscher; Ética del periodismo (2012), de Norbert Bilbeny; Entrevistas. Diálogos con la política, la cultura y el poder (2013), de Margarita Rivière; Decir la ciencia. Divulgación y periodismo científico de Galileo a Twitter (2015), de Vladimir de Semir; Una crónica del periodismo cultural (2015), de Sergio Vila-Sanjuán, i El nuevo Nuevo Periodismo, de Robert Boynton.