Maig
Dijous 8 de maig de 2014
L’obra, premiada dins l’apartat d’Estudis Literaris, aplega treballs sobre literatura catalana del vuit-cents que la catedràtica de la Universitat de Barcelona va publicar entre 1980 i 2004, i constitueix una obra de referència rigorosa i ineludible sobre la literatura catalana d’aquest període.

El dimecres 30 d’abril, es va proclamar el veredicte de la 47a edició dels Premis Crítica «Serra d’Or» 2014, en l’acte que va tenir lloc al Palau Robert de Barcelona, en el decurs del qual Josep Massot i Muntaner, director de la revista Serra d’Or i de Publicacions de l’Abadia de Montserrat, va lliurar els guardons en les quatre categories en què els premis estan dividits: Literatura i assaig, Recerca, Teatre, i Literatura infantil i juvenil. El llibre Sobre literatura del segle XIX, d’Antònia Tayadella, editat per Publicacions i Edicions de la UB, va resultar guardonat en l’apartat d’Estudis Literaris. Cal remarcar que l’any 2012 va resultar guanyadora l’obra El diàleg en Ramon Llull: l’expressió literària com a estratègia apologètica, de Roger Friedlein, i el 2011, Contextos de Joan Brossa, de John London, ambdós en l’apartat de Catalanística i editats també per Publicacions i Edicions de la UB.

En l’obra premiada enguany, s’hi apleguen un total de disset estudis, que deixen el testimoni d’un itinerari de vint-i-quatre anys caracteritzat per una atenció predominant als problemes de la literatura narrativa i per l’interès a actualitzar l’estudi del romanticisme. Antònia Tayadella va ser professora del Departament de Filologia Catalana de la UB des del curs 1977-1978 fins que es va jubilar, l’any 2006. La seva trajectòria docent i de recerca s’ha centrat sempre en la literatura catalana del XIX.

El volum ha estat a cura del professor de la Universitat de Lleida Josep M. Domingo, que n’ha escrit també un pròleg, així com dels professors Enric Cassany, de la UPF, i Enric Gallén, de la UAB. Dividit en sis grans capítols, s’inicia amb un aprofundit estudi del període del romanticisme, seguit d’un capítol sobre la literatura narrativa, la gran passió acadèmica de l’autora. Seguidament, Tayadella s’ocupa, en sengles capítols, de tres grans autors de la nostra literatura del XIX: Narcís Oller, els Vayreda –Marià i Joaquim– i Jacint Verdaguer. Finalitza amb un capítol dedicat a l’Exposició de 1888 i la literatura.

Tal com destaca el professor Gallén al pròleg, «l’Antònia es va esforçar al màxim perquè el dinou obtingués el reconeixement acadèmic de què ja gaudia en altres universitats catalanes d’aquell temps, com l’Autònoma, la de València o la de les Illes»; i així ho corrobora també Domingo al seu torn: «Tayadella oficiava unes sessions enèrgiques, ben travades, exemplarment ben documentades, cuinades fins al detall. [...] Aquelles classes esdevenien una continuada i variada descoberta que incitava a un cert estat de mobilització permanent: a llegir».

Serra d’Or premia les obres més destacades d’entre les publicades l’any 2013, i que no s’hagin presentat a concurs. Cal recordar que aquests premis no tenen dotació econòmica, i que consisteixen essencialment en la proclamació del veredicte i en el lliurament d’una serreta d’or, de solapa, que representa la distinció.

La revista Serra d'Or es va iniciar l’any 1955 i, amb l’orientació actual de publicació d’alta cultura, va començar la seva activitat a finals de 1959. Des d’un principi, es va proposar crear un espai eficaç de diàleg i col·laboració, oferint les seves pàgines a un nombre extraordinari de col·laboradors de procedències ideològiques molt diverses, amb un temari molt ampli (religió, política, disseny, arquitectura i urbanisme, economia, arts plàstiques, cinema, teatre, llengua, literatura, etc.). La revista ha fet possible la incorporació dels estudiosos més joves a un mitjà de difusió cultural d’un prestigi reconegut, i ha contribuït a renovar els esquemes de la crítica, tant literària com artística i, de manera especial, en el camp de la música, el teatre i el cinema.