Sant Jordi
«L’objectiu principal d’aquest llibre és donar a conèixer de manera comprensiva el que la ciència actual ens pot aportar per entendre l’esport, tant amb finalitats lúdiques com competitives, i, alhora, oferir unes quantes dades per plantejar reflexions que ajudin a situar millor la posició que ocupa aquesta meravellosa i complexa activitat en la nostra societat.»

«La ciència aporta coneixements sobre les capacitats individuals i les prestacions del nostre cos, sobre el metabolisme i la fisiologia de l’esport, sobre l’alimentació, sobre la salut i el tractament de lesions, sobre l’esport femení, sobre l’esport de competició (d’alt nivell o popular), l’esport adaptat, l’esport de risc i d’aventura, sobre el dopatge, l’entrenament i les tecnologies actuals aplicades a l’esport.

»Per entendre millor la pràctica esportiva, parteixo de la base dels valors que té l’esport, que són moltíssims, i al final de la introducció n’enumero uns quants. És per aquesta raó que també parlo de l’esport a l’ensenyament, així com dels adoctrinaments i dels fanatismes.

»Hi ha un gran desconeixement i existeixen moltes llegendes al voltant de la pràctica esportiva. Per això les preguntes que faig a continuació, i que responc al llarg del llibre, penso que poden servir per generar interès per llegir-lo.

»1)  On salta més una persona: a Barcelona, a nivell del mar, o a Ciutat de Mèxic, que és a 2.000 metres d’altitud?
2)  Suar provoca pèrdua de pes?
3)  Si menjo proteïnes, tindré més múscul?
4)  L’esport provoca addicció?
5)  L’esport d’alt nivell és sa?
6)  Els rècords tenen límit?
7)  És correcte que un nen de 13-15 anys, per bon futbolista que sigui, jugui en el primer equip del club?
8)  I retardar amb hormones el desenvolupament o el creixement físic d’una gimnasta per aconseguir grans resultats en aquest esport?
9)  I carregar amb un entrenament excessiu un nedador o una nedadora de 8-12 anys per fer-li millorar les seves marques de manera ràpida i exagerada?
10)  Estirat de panxa sobre l’aigua i només picant de peus, es pot nedar enrere?
11)  Posar una samarreta del Barça o del Madrid a un nen petit és un valor educatiu o esportiu?
12)  Creieu que el motociclisme, l’automobilisme i l’hípica són esports de competició?
13)  Animadores (cheerleaders) i hostesses, sempre amb poca roba, han de formar part de l’esport?
14)  Té alguna cosa a veure una lesió articular amb una infecció bucodental?
15)  Es poden córrer 100 metres llisos en 15 segons amb 80 anys?
16)  Per què als estadis d’atletisme es corre en sentit contrari al de les agulles del rellotge?
17)  És normal que hi hagi equips que només tinguin jugadors estrangers?
18)  Pot una dona embarassada competir a alt nivell?
19)  Les cistelles de bàsquet femení i les de bàsquet masculí han d’estar a la mateixa altura?

»I així podríem continuar...»