Setembre
Construint vincles entre universitat i societat. 20 experiències d’aprenentatge servei a les universitats catalanes, coordinat per Anna Escofet i M. Teresa Fuertes, aplega vint relats que descobreixen aspectes concrets de la realització d’aquestes activitats, des de la perspectiva tant del docent i de l’estudiant com dels col·laboradors de les entitats implicades.

Aquest llibre —que forma part de la col·lecció Pedagogies UB, dirigida per Enric Prats— reuneix vint experiències de projectes educatius emmarcats en la metodologia coneguda com aprenentatge servei (ApS), amb l’objectiu de vincular l’ensenyament universitari amb la realitat social que l’envolta.

L’aprenentatge servei és una activitat educativa que es fonamenta en la implicació social dels estudiants durant el seu procés de formació. En l’àmbit universitari té un valor afegit, ja que els ajuda a desenvolupar les seves capacitats en una doble direcció: com a ciutadans i com a futurs professionals. La participació real en un projecte esdevé, així, una experiència formativa inestimable. En aquest context, les dinàmiques d’aprenentatge servei es configuren com un excel·lent recurs per afavorir la integració dels joves en l’activitat social, ja que permeten treballar competències clau i valors orientats al bé comú i a la socialització.

Les experiències exposades en el llibre, en les quals participen diverses universitats (UAB, UB, UdG, UdL, UIC, UPC, UPF, URL i URV) i que abracen un ventall d’ensenyaments, s’han agrupat en tres blocs: el primer emmarca els projectes d’ApS en diferents assignatures optatives i obligatòries; el segon recull treballs de fi de grau i de pràctiques, i el tercer, activitats en diversos espais de docència i aprenentatge. El llibre es tanca amb un capítol, fruit del treball d’un grup de discussió sobre les experiències, amb reflexions, coneixements compartits i nous reptes de futur.

El recull d’exemples específics il·lustra molt bé els objectius de socialització i els valors que es treballen en els projectes, a partir de la implicació de facultats, escoles universitàries i entitats en diversos àmbits del coneixement i camps professionals. Per exemple, estudiants d’Econòmiques i de Comunicació ajuden emprenedors en risc d’exclusió social a tirar endavant la seva idea empresarial amb microcrèdits procedents de finances ètiques; a través de les TIC, estudiants de Psicologia promouen la inclusió educativa en contextos desfavorits. Aquestes experiències posen de manifest la necessitat de fer de l’aprenentatge servei un eix central de la política universitària per tal de formar ciutadans responsables.

La col·lecció Pedagogies UB ofereix una mirada nova a les qüestions més rellevants que afecten el món de l’educació al nostre país. Fins ara, s’han publicat els títols següents: La educación revisitada. Ensayos de hermenéutica pedagógica, d’Ángel C. Moreu i Enric Prats (coords.); L’educació, una qüestió d’estat. Una mirada a Europa, d’Enric Prats; Aprendre de lletres. Literatura i pedagogia, vides paral·leles, d’Enric Prats; Impertinentes. El desgarro de pensar, d’Octavi Fullat; La formación del carácter de los maestros, a cura de Francisco Esteban; ¿Enseñar y aprender en la universidad? Ensayos fenomenológicos y hermenéuticos, de Xavier Laudo i Isabel Vilafranca (coords.); Diari de Vilamar, edició facsímil (1922) prologada per Jordi Brasó; Pedagogías sensibles. Sabores y saberes del cuerpo y la educación, de Jordi Planella, i Giner i la Institución Libre de Enseñanza, des de Catalunya. Cent anys després de la mort de Francisco Giner de los Ríos (1839-1915), a cura d’Isabel Vilafranca i Conrad Vilanou.

Anna Escofet, doctora en Pedagogia, és professora del Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Facultat d’Educació i del màster d’Ensenyament i Aprenentatge en Entorns Digitals de la Universitat de Barcelona. Ha estat degana de la Facultat de Pedagogia de la UB i ha participat en diversos projectes de recerca, molts dels quals orientats a l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en la docència universitària, i a les relacions entre les TIC i les qüestions de gènere. Sobre aquests temes ha publicat articles en revistes especialitzades i ha fet ponències en congressos arreu del món. Ha estat professora de la llicenciatura de Psicopedagogia de la Universitat Oberta de Catalunya, professora del màster de Disseny d’Aplicacions Multimèdia de la Universitat Politècnica de Catalunya, coordinadora i professora del màster a distància Multimèdia Educatiu de la UB, i professora del programa de doctorat Multimèdia Educatiu de la UB.

Maria Teresa Fuertes, diplomada en Magisteri per la Universitat Ramon Llull i en Psicopedagogia per la Universitat Oberta de Catalunya, és professora de la Facultat d’Educació de la Universitat Internacional de Catalunya. Participa en projectes de recerca sobre l’impacte de les experiències d’aprenentatge servei a la Fundació Catalana de l’Esplai, sobre l’educació i la innovació social per a la sostenibilitat, així com en el pla global d’integració de les competències matemàtica, científica i lingüística en la formació inicial de mestres. És autora de nombrosos articles publicats en revistes i de llibres, entre els quals destaquen Pedagogia viària. Formar i educar (2004); Dificultades de cálculo y resolución de problemas en educación primaria. Propuesta de pautas de observación (2002); Matemagic. 1001 ideas para disfrutar en el aula (amb altres autors, 2013) i El ApS en el Prácticum de la formación inicial del profesorado (2014).