Octubre
Dimecres 25 d'octubre de 2017
Sant Climent de Taüll: la recerca versus la icona, de Milagros Guardia, i Sobre mentides i contes de fades, de Meritxell Simó, són les novetats publicades, en català i anglès, a la col·lecció Lliçons / Lessons de l’IRCVM.

A Sant Climent de Taüll: la recerca versus la icona / Saint Clement of Taüll: Research Versus the Iconic Legacy, Milagros Guardia fa una anàlisi historicoartística d’aquest conegut conjunt monumental —en especial, del Pantocràtor de Taüll, popularment anomenat així de manera errònia— i en proposa una interpretació a partir del marc històric, arquitectònic i pictòric en què es va crear. D’altra banda, Meritxell Simó, a Sobre mentides i contes de fades: les dones i la creació poètica als «Lais» de Maria de França / On Lies and Fairy Tales: Women and Poetic Creation in the “Lais” of Marie de France, estudia el context en què va néixer la ficció literària al segle XII per mitjà dels Lais de Maria de França, la primera escriptora coneguda de les lletres franceses, i d’una col·lecció de contes de fades en els quals destaquen el protagonisme i la sorprenent originalitat dels personatges femenins.

La col·lecció Lliçons / Lessons, editada en català i anglès, vol apropar al públic les investigacions sobre la cultura medieval a través de les conferències més importants impartides a l’IRCVM. Consta de nou títols: Les veus de les malmaridades (2012), de Teresa Vinyoles-Vidal; El paper de l’artista en l’art medieval (2012), de Carles Mancho; Innovacions lèxiques i semàntiques en la documentació llatina medieval (2013), de Mercè Puig Rodríguez-Escalona; «Domus seu hospitale»: espais d’assistència i de salut a l’edat mitjana (2013), d’Antoni Conejo da Pena; La descoberta del dret romà a l’Occident medieval (2014), de Max Turull Rubinat; Violant de Bar i Maria de Castella: promoció espiritual i mecenatge (2015), de M. Rosa Terés i Teresa Vicens; Des de l’arqueologia, reviure l’edat mitjana (2015), de Marta Sancho i Planas, i els dos llibres que presentem ara.

L’Institut de Recerca en Cultures Medievals es va crear a la Facultat de Geografia i Història l’any 2008 amb la finalitat de ser un referent per a la investigació de l’edat mitjana a Catalunya. Un altre dels seus objectius principals és obrir espais de diàleg entre els diferents àmbits d’estudi mitjançant la creació de laboratoris de recerca. Actualment Meritxell Simó n’és la directora, i Mercè Puig coordina el màster en Cultures Medievals que imparteix l’IRCVM. L’Institut vol projectar els resultats de la seva recerca a l’exterior amb la publicació de les col·leccions IRCVM – Medieval Cultures i Lliçons / Lessons, a més de la revista Summa.

Meritxell Simó, professora de filologia romànica a la Universitat de Barcelona, forma part del grup de recerca Pragmàtica de la Literatura a l’Edat Mitjana i dirigeix l’Institut de Recerca en Cultures Medievals. Ha publicat diversos treballs sobre textos narratius, èpics i lírics medievals i, entre els diferents projectes de recerca en què ha participat, destaquen els relacionats amb les representacions literàries de les dones a la literatura cortesa i els trobadors a la península Ibèrica. Ha publicat, entre altres obres, Jaume Massó i Torrents. La cançó provençal en la literatura catalana cent anys després (2012).

Milagros Guardia és directora del grup de recerca Anàlisi i Recerques sobre Pintura i Iconografia tardoantiga i altmedieval. Les seves últimes investigacions s’han centrat en la pintura mural altmedieval i romànica a Espanya i, en particular, en l’anàlisi dels programes iconogràfics; també ha realitzat estudis relacionats amb l’escultura decorativa i els mosaics cristians de l’antiguitat tardana. És autora de Ioculatores et saltator. Las pinturas con escenas de juglaría de Sant Joan de Boí (2000); Les fonts de la pintura romànica (com a editora amb Carles Mancho, Edicions de la UB, 2009), i San Baudelio de Berlanga, una encrucijada (Edicions de la UB, 2011).