Jardí de maig
Divendres 28 d'abril de 2017

El dimecres 3 de maig, a les 19 h, al jardí de la Universitat, presentarem el llibre El jardí de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona, de Joan Vallès, Montserrat Camps i Xènia Fuentes (vegeu-ne el bibliotràiler). Prèviament, a les 18 h, en el marc de les visites botàniques que organitza la Unitat de Cultura Científica i Innovació de l’Àrea de Comunicació, tindrà lloc una passejada botànica i literària pel jardí que conduirà els visitants a la presentació. Accediu a la invitació.

Aquest llibre va ser una de les novetats que es van mostrar per Sant Jordi a la parada d’Edicions de la Universitat de Barcelona de la rambla de Catalunya. Aquí en teniu el vídeo.

El jardí de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona. 101 plantes per a una passejada botànica i literària, de Joan Vallès Xirau, amb una selecció de textos literaris a cura de Montserrat Camps Gaset i fotografies de Xènia Fuentes, és una obra de singular bellesa que proposa un diàleg entre el món humanista i el científic. S’hi descriuen cent una plantes del jardí Ferran Soldevila acompanyant-les de citacions literàries d’escriptors ben diversos, en una cuidada edició amb fotografies a tot color. Les descripcions fan referència a algun aspecte característic de la planta, i també n’assenyalen l’origen i alguna aplicació. Les citacions literàries, triades d’un ventall d’autors diversos pel que fa a l’època i la llengua, són en vers i en prosa, i fins i tot n’hi ha alguna que prové de la prosa científica (hi són representades les llengües que s’ensenyen a la UB). Cada planta és il·lustrada fotogràficament, amb la voluntat de copsar mirades de vegades no evidents sobre les plantes del jardí: des del pla general fins al detall o el punt de vista particular.

El jardí de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona té tres característiques que el fan atractiu. És històric, té elements de jardí botànic i constitueix una de les zones verdes més importants de l’Eixample barceloní. Aquest llibre vol fer d’enllaç entre dos mons, l’humanista i el científic, que encara són massa distants i contraposats. La ciència, les lletres i l’art s’agermanen en aquesta obra, que usa i reivindica el jardí, amb una aproximació polifònica que convida els lectors a compartir i a fer seu aquest espai.

Joan Vallès Xirau (Figueres, 1959) és doctor en Farmàcia i llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona. Catedràtic de Botànica de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB i membre de la secció de Ciències Biològiques de l’Institut d’Estudis Catalans, treballa en diversos àmbits de la botànica: sistemàtica i evolució de plantes, etnobotànica, fitonímia i història de la botànica. És autor de gairebé tres-centes publicacions científiques, amb més d’un centenar d’articles en revistes del Science Citation Index i nombrosos llibres. Ha estat director de l’obra Noms de plantes. Corpus de fitonímia catalana (Premi Crítica «Serra d’Or» de Recerca 2015) i corresponsable de la tercera edició d’Iniciació a la botànica de Pius Font i Quer, ambdós publicats a Edicions de la Universitat de Barcelona.

Montserrat Camps Gaset (Barcelona, 1958) és doctora en Filologia Clàssica. Professora titular de grec a la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona, és estudiosa sobretot de l’àmbit de la mitologia i la literatura gregues. Del 2004 al 2008 fou degana de la Facultat de Filologia. Ha publicat el llibre L’Année des Grecs. La fête et le mythe sobre festes gregues, i un bon nombre d’articles especialitzats. Es dedica també a la traducció literària al català d’autors grecs, com ara Plató, i ha traduït obres de l’alemany, l’anglès i el grec modern. Va guanyar el premi de poesia Josep M. López Picó el 1997 i el Premi Vidal Alcover de traducció literària l’any 2013. És membre de la Societat Catalana d’Estudis Clàssics, de la Sociedad Española de Estudios Clásicos, de la Mommsen Gesellschaft d’Alemanya, del PEN Català i de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.