Juliol
Dilluns 18 de juliol
The Art of Urban Design in Urban Regeneration, editat per Antoni Remesar, sobre els processos de regeneració urbana a Europa, i Public Space and Memory, editat per Núria Ricart, sobre la gestió de la memòria en l’espai públic, s’han publicat en format eBook dins la col·lecció Comunicació Activa d’Edicions de la Universitat de Barcelona.

The Art of Urban Design in Urban Regeneration (http://goo.gl/fXEL4D), editat per Antoni Remesar, inclou part de les ponències presentades al congrés internacional Cities. Interdisciplinary Issues in Urban Regeneration, Urban Design, Public Art and Public Space, organitzat pel Centre de Recerca Polis i la xarxa temàtica PAUDO (Public Art and Urban Design Observatory). El llibre estudia els factors de la teoria econòmica i política relatius a la funció dels processos de regeneració urbana, des de les polítiques generals implementades a Europa fins al seu impacte real en la creació d’ocupació i en les iniciatives locals d’innovació. Aprofundeix en els aspectes físics dels processos de disseny urbà, analitzant un projecte interdisciplinari per a la regeneració urbana de la riba fluvial de Lisboa, i proposa algunes idees per fer front al canvi climàtic en la construcció de l’espai públic a les ciutats. Finalment, reflexiona sobre les noves formes de governança urbana que poden fer més habitable un entorn urbà gràcies a la participació dels veïns i al seu paper actiu en la transformació física (disseny urbà) i simbòlica (art públic) de la comunitat. Es tracta, doncs, d’una àmplia reflexió sobre la regeneració urbana, amb contribucions de camps tan diversos com l’economia, les polítiques públiques, el disseny urbà, l’arquitectura, el paisatgisme i l’art públic, que posa de manifest la necessitat de dur a terme un treball més interdisciplinari.

Antoni Remesar és professor de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, director del Centre de Recerca Polis i del màster en Disseny Urbà: Art, Ciutat, Societat d’aquesta universitat, i investigador associat a l’Instituto de História da Arte de la Universitat Nova de Lisboa. Ha publicat, entre altres llibres, Tres ensayos sobre comunicación. De la naturaleza a la cultura (1982), Análisis del cómic (1982), Análisis y observación de la conducta (com a editor, 1982) i Comicsarías. Ensayo sobre una década de historieta española (1977-1987) (1987). A Edicions de la Universitat de Barcelona ha publicat, entre altres obres, Urban Regeneration. A Challenge for Public Art (1997), Repensar el río. Taller de Participación Ciudadana. «Usos sociales del río Besós» (amb Enric Pol Urrutia, CD-ROM, 1999) i Arte contra el pueblo. Tensiones entre la democracia, el diseño urbano y el arte público (CD-ROM, 2002).

Public Space and Memory (http://goo.gl/zmSkgq), editat per Núria Ricart, té com a objectiu fomentar el debat sobre la memòria i l’espai públic, temes de gran complexitat tant en termes teòrics com pràctics. L’ampli abast de les perspectives presentades en els documents ajuda a entendre algunes de les línies actuals del pensament sobre la memòria i la ciutat des d’un punt de vista interdisciplinari (l’art, el disseny urbà, la història), sense oblidar les polítiques i les maneres de gestionar la memòria en l’espai públic. Ruïnes, restes i àmbits immaterials de la memòria o del patrimoni poden ser entesos com a elements que organitzen l’espai en relació amb les seves connexions amb els esdeveniments del passat i del futur, i estimular així el debat sobre el consens i el dissens polític actual. Les restes del passat, diu John Berger, no són només aquelles que romanen quan alguna cosa ha desaparegut, sinó que també poden formar per si mateixes el senyal d’un projecte.

Núria Ricart és professora del Departament d’Arts i Conservació-Restauració de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, on imparteix classes de grau i del màster oficial en Disseny Urbà: Art, Ciutat, Societat. És membre del Centre de Recerca Polis. Ha publicat diversos articles en revistes especialitzades, com ara «Art públic, regeneració urbana i participació. El projecte cartografies de la Mina» (On the W@terfront, 2009); «Das Märzgefallenen-Denkmal. Monumento a los caídos de marzo. Evolución de la obra a través de los documentos gráficos» (Revista Digital de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, 2009), i «Arte público 2010» (Ar@cne, 2010, amb Antoni Remesar).

Tots dos llibres són fruit de les activitats del Centre de Recerca Polis: Art, Ciutat, Societat, un grup interdisciplinari format per investigadors dels departaments d’Arts Visuals i Disseny i d’Arts i Conservació-Restauració de la Universitat de Barcelona, i d’altres procedents de la Universitat de Saragossa, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Complutense de Madrid i el Centre Portuguès de Disseny. L’àmbit d’investigació de Polis és la ciutat, especialment els aspectes referits a la sostenibilitat urbana, el disseny urbà i l’art públic.