Juliol
Dilluns 6 de juliol
El llibre cDf Internacional Congress, coordinat per Lluís Bosch i Mireia Freixa, aplega les actes del I Congrés Internacional coupDefouet que va tenir lloc a Barcelona el 2013, i consolida la capital catalana com a punt de referència del modernisme. L’epub es pot descarregar gratuïtament des d’aquest enllaç, prèvia instal·lació del programa que trobareu al nostre web i en aquest enllaç.

El I Congrés Internacional coupDefouet va tenir lloc el juny del 2013 a Barcelona, una de les capitals indiscutibles de l’Art Nouveau i també la ciutat en què s’edita la revista semestral coupDefouet. El llibre que n’aplega les actes, coordinat per Lluís Bosch, cap de Rutes i Publicacions de l’Institut del Paisatge Urbà i director de la revista, i Mireia Freixa, directora del Grup de Recerca en Història de l’Art i del Disseny Contemporanis (GRACMON) de la Universitat de Barcelona, s’ajusta als diferents eixos temàtics del programa:

«Les ciutats Art Nouveau, entre el cosmopolitisme i la tradició local» presenta les ciutats com a generadores de creativitat i producció artística, amb l’objectiu de superar la perspectiva dels «grans centres» que ha dominat fins fa pocs anys l’estudi de l’Art Nouveau –a l’entorn de ciutats com ara París, Glasgow, Nancy o Viena– i anar més enllà del marc europeu; així, es remarca la importància de molts altres nuclis de producció artística i cultural, i s’analitza com les perifèries es van convertir també en centres difusors d’imatges i d’idees. A «La historiografia de l’Art Nouveau (mirant al passat)» s’estudia el passat partint de la idea que la història mai no ha estat innocent i que l’Art Nouveau s’ha allunyat d’aquesta premissa; els autors d’aquest eix temàtic reflexionen sobre com s’ha anat configurant la història del modernisme, com s’ha integrat en el discurs de l’art contemporani i de les avantguardes, i sobre les diferents interpretacions polítiques i socials del moviment. Per altra banda, a «Els reptes del patrimoni Art Nouveau (mirant al futur)», s’analitzen les condicions idònies perquè la preservació i l’estudi del modernisme siguin compatibles amb l’ús que en pugui fer la ciutadania, mentre que en l’eix «Recerques i tesis doctorals en curs» es proposa crear un espai de discussió per als joves investigadors que estan elaborant tesis doctorals sobre l’Art Nouveau. L’àmbit temàtic «Els oficis en l’origen del disseny modern» s’inspira en els estudis de Nikolaus Pevsner escrits als anys trenta, que posaven l’Art Nouveau en l’origen de la història del disseny, i treu a la llum investigacions recents que han ampliat encara més aquesta perspectiva.

L’any 2013 es van complir deu anys de l’aparició de coupDefouet, la revista de l’Art Nouveau European Route / Ruta Europea del Modernisme (ANER), una associació de municipis i altres entitats locals per a la promoció i la difusió conjunta del patrimoni modernista. Deu anys de publicació ininterrompuda, amb dos números anuals, l’han convertit en un punt de referència indiscutible per al coneixement i la difusió d’aquest moviment artístic que defineix alguns conceptes centrals de l’Europa contemporània. Al cap i a la fi, l’anomenat Art Nouveau, Sezession, Jugendstil, Style Moderne, Liberty, Glasgow Style o modernisme va ser un clam de cosmopolitisme que recuperava, alhora, les tradicions més antigues, paradoxa que ha esdevingut una de les grans riqueses de l’actual utopia europea. La celebració del segon congrés internacional dedicat a aquest moviment a la ciutat de Barcelona té sens dubte un sentit especial, ja que és una de les capitals del modernisme.

La col·lecció Singularitats vol donar a conèixer els resultats de les recerques desenvolupades per GRACMON, grup de recerca de referència sobre el modernisme, el noucentisme, la història del disseny a Catalunya i els estudis culturals i de les arts a la ciutat de Barcelona. S’hi han publicat Pensar i interpretar l’oci. Passatemps, entreteniments, aficions i addiccions a la Barcelona del 1900, de Teresa-M. Sala (coord.), en català i en anglès; Diàlegs amb l’antiguitat. El clàssic com a referent en l’art i la cultura contemporànies, de Cristina Rodríguez Samaniego i Jorge Egea (coords.); Llibre de viatge (1913-1914), de Joaquim Folch i Torres, a cura de Mercè Vidal; La formació del Sistema Disseny Barcelona (1914-2014), un camí de modernitat, d’Anna Calvera (coord.), i Arts i naturalesa. Biologia i simbolisme a la Barcelona del 1900, de Pere Capellà i Antoni Galmés (coords.).