Març
Dilluns 9 de març
Las primeras escritoras en lengua castellana, a cura de M.ª del Mar Cortés Timoner, recull una tria de textos escrits per un seguit d’autores que rarament ocupen un lloc central en l’estudi de la literatura i que, malgrat la importància que té la seva obra en la cultura de la baixa edat mitjana i el Renaixement, han estat injustament relegades al silenci.

El llibre aplega una antologia de textos d’un grup d’escriptores que van viure entre els segles XIV i XVI: Leonor López de Córdoba, sor Constanza de Castilla, sor Teresa de Cartagena, sor Juana de la Cruz, sor María de Santo Domingo, Florencia Pinar i altres veus de la lírica de cançoner. Vinculades als cercles del poder i als espais religiosos, aquestes dones van tenir accés a la cultura i, per tant, la possibilitat d’articular i expressar un pensament propi. A l’interès que suscita la seva obra, cal afegir-hi el valor filològic que té, ja que aquests textos il·lustren els usos d’una etapa (i d’un sector social determinat) en l’evolució de la llengua castellana.

M.ª del Mar Cortés Timoner, a més de seleccionar i editar els textos, ofereix un breu estudi de la biografia i l’obra de cada autora, juntament amb una acurada selecció bibliogràfica. Aquests estudis introductoris resulten molt útils per orientar la lectura dels textos, ja que situen el context històric i biogràfic en què es van produir i en donen les principals claus interpretatives.

D’entre les autores representades, destaca Leonor López de Córdoba, dama de l’alta noblesa que va patir directament els trastorns de la guerra civil castellana al segle XIV, i de la qual es reprodueix el text complet de l’única obra conservada, les Memorias, un valuós testimoni de primera mà sobre aquest violent període històric. Mereixen un capítol a part les mostres d’obra lírica de cançoner desenvolupada per Florencia Pinar, Mayor Arias, la reina Juana o la reina de Portugal, autores que visqueren l’eclosió cultural de l’aristocràcia castellana del final de l’edat mitjana, i que conrearen una lírica que recorda la catalanooccitana del segle XII.

Al llarg del llibre, Cortés va seguint fils conductors i establint relacions amb l’objectiu de ressaltar similituds estètiques i temàtiques entre les obres d’aquestes autores, les primeres que van escriure en castellà. Obres que destaquen en el context medieval i renaixentista perquè treuen a la llum el pensament i el discurs d’una part de la societat que estava destinada al silenci i a l’assimilació passiva dels valors patriarcals. Apropar-nos als seus textos és introduir-nos en un àmbit poc conegut, descobrir nous aspectes de la història i la cultura del nostre passat que ens obliguen a qüestionar el cànon literari heretat i a jutjar els orígens de la literatura en llengua castellana des d’una altra escala de valors.

M.ª del Mar Cortés Timoner (Barcelona, 1973) és doctora en Filologia Hispànica i professora de literatura espanyola a la Universitat de Barcelona. El 2004 va rebre el XIV Premi de Recerca Victoria Kent pel llibre Teresa de Cartagena, primera escritora mística en lengua castellana (2003). També és autora de Sor Juana de la Cruz (1481-1534) (2005) i de diversos articles i ressenyes sobre les primeres escriptores en llengua castellana. Col·labora des de 1996 en projectes de recerca relacionats amb el teatre de l’Edat d’Or i ha publicat diversos estudis sobre aquest camp.