Maig
Dijous 8 de maig de 2014
Tots els organismes de la terra, tant les plantes com els animals –inclosa l’espècie humana–, estan sotmesos als canvis cíclics de la natura. El llibre Els ritmes de la vida. Com la cronobiologia ens ajuda a viure millor, de Trinitat Cambras i Antoni Díez, ens demostra com el temps marcat per aquest rellotge natural al llarg de l’evolució ha condicionat la nostra biologia.

Els ritmes diaris es reflecteixen en la vida de cada individu; no com una imposició externa, sinó com a part de la fisiologia, lligada als gens. La cronobiologia és precisament la ciència que s’ocupa d’estudiar aquests ritmes, i en el llibre es mostra com es manifesten els ritmes naturals en els éssers vius, tant en les plantes i els animals en el seu entorn natural com, amb un èmfasi especial, en els éssers humans. També s’indiquen les bases fisiològiques i anatòmiques del rellotge biològic i, finalment, es palesa com els canvis que la societat moderna imposa en els ritmes diaris poden afectar la salut de les persones, tot modificant aspectes de la seva vida.

Els autors reconeixen que, malgrat que fa molts anys que expliquen cronobiologia a la universitat i en conferències especialitzades i divulgatives, encara hi ha força desconeixement d’aquesta disciplina. «Ha estat una ciència amagada dins les ciències de la vida», manifesten. És per això que aquest treball ha nascut amb un doble objectiu: apropar els lectors a la ciència de la cronobiologia, tot donant resposta a molts interrogants sobre la importància dels ritmes en el món que ens envolta i sobre el funcionament rítmic del nostre cos; i, alhora, ajudar a conscienciar la gent sobre la necessitat de viure d’acord amb aquests ritmes naturals.

Al llarg de les poc més de cent vuitanta pàgines que té el llibre, es responen preguntes que tothom s’ha fet més d’una vegada: per què a algunes persones els costa llevar-se al matí, mentre que a d’altres els és difícil estar despertes al vespre? Per què els horaris de son dels nadons, els adolescents i les persones grans són tan diferents? Per quin motiu la febre sol ser més alta a la tarda que al matí? Per què ens costa tant adaptar-nos als canvis d’horari? Com podem afrontar el jet lag? I, pel que fa als animals, com és que n’hi ha de diürns i de nocturns? Com saben l’època de l’any en què s’han de reproduir?

El llibre està organitzat en deu capítols d’àgil lectura en què els autors van descobrint des dels aspectes més generals (el pas del temps com a base del ritme de la vida) fins als més concrets (els canvis d’horaris puntuals, com l’esmentat jet lag, o els crònics, com els torns de feina), passant pels ritmes de la natura, les funcions dels rellotges biològics, els cicles circadiaris i la organització del cos humà segons aquests cicles, les funcions dels rellotges biològics i les variacions dels ritmes de son i vigília. Finalitza amb unes breus i senzilles recomanacions per aprendre i ajudar el cos a mantenir el ritme, com ara seguir unes rutines, fer exercici físic o cuidar l’alimentació. Inclou també un breu i útil glossari de termes que facilita molt la comprensió de la lectura.