Els ritmes de la vida

Antoni Díez
Col·lecció Catàlisi

Dijous 3 d'abril de 2014
«Tot i que els ritmes biològics es coneixen des de l’antiguitat, no ha estat fins fa poc que s’ha desenvolupat la ciència que els estudia: la cronobiologia. Aquesta ciència pretén descriure els ritmes en els éssers vius i també, sobretot, entendre les causes i els mecanismes que els originen. La cronobiologia ha hagut de lluitar contra la tendència a creure que els organismes mantenen el seu medi intern sempre constant. Però és incompatible la constància amb un ritme? Quin avantatge té, tenir ritmes? Com es van descobrir els rellotges biològics? Què estudia la cronobiologia actualment?»

«Els viatges amb avió en vols transmeridians han provocat que per primera vegada en la història de la humanitat estiguem sotmesos a canvis d’horari que tenen lloc en molt poc temps. A més, en molts àmbits es va imposant un model de «societat de 24 hores», i això fa que moltes persones hagin de canviar la vida diürna natural per hàbits de treball nocturns. Així, ja no sembla tan obvi que la nit és el temps per dormir. És evident que tots aquests canvis han d’afectar d’alguna manera la vida de les persones. Què succeeix si canviem els ritmes del nostre cos? És dolent per a la salut, el canvi d’horaris?

»El temps no és únicament un concepte filosòfic. Per a cada un dels éssers vius, el sentit del temps té quelcom de terrenal i està lligat a la lluita per la supervivència. Conèixer el temps permet saber quan és el moment correcte per fer alguna activitat.

»…tots els organismes que viuen a la Terra ho fan a un ritme de 24 hores, encara que alguns estan desperts quan els altres dormen, o a l’inrevés. Aquesta ritmicitat va molt més enllà de l’activitat física, perquè afecta cadascuna de les funcions del nostre cos. Els efectes de la rotació de la Terra els portem lligats a la nostra genètica i afecten el funcionament de qualsevol part del nostre cos.

»Passem gairebé una tercera part de la nostra vida en aquest estat; és a dir, que una persona de quaranta-cinc anys haurà dormit l’equivalent a 15 anys seguits! Però tot i això, desconeixem quina és la seva naturalesa i què és el que fa el nostre organisme durant tot aquest temps.

»El fet de disposar de llum a tota hora, que és tan important i que ens dóna tanta llibertat a l’hora d’organitzar la nostra vida, ha suposat un repte per al nostre sistema circadiari: per primera vegada a la història de la humanitat, les persones estan sotmeses a canvis d’horari.

»No hi ha dubte: treballar en les hores de menys alerta segons el rellotge biològic suposa un risc més gran de cometre errors i patir accidents. D’altra banda, sotmetre el rellotge biològic a canvis d’horari molt freqüents comporta canvis en l’estructura temporal interna del nostre cos que a la llarga suposaran complicacions per a la salut de la persona.»