Febrer
Dijous 6 de febrer de 2014
Entrevistas. Diálogos con la política, la cultura y el poder reuneix trenta anys d’entrevistes de la periodista Margarita Rivière realitzades per a La Vanguardia, El País i El Periódico. Personatges tan dispars com El Lute i Julio Iglesias, Pasqual Maragall i Pedro Almodóvar, o Umberto Eco i Susan George passen pel sedàs inquisitiu, sensible i intel·ligent d’aquesta mestra de l’ofici, que aconsegueix arrencar sempre, a l’entrevistat, un gest o una frase per a la posteritat.

Entrevistas. Diálogos con la política, la cultura y el poder és el títol amb què la reconeguda i prestigiosa periodista Margarita Rivière ha reunit un total de 37 entrevistes, publicades al llarg de tres dècades de feina en les capçaleres principals del periodisme català i espanyol, El Periódico, La Vanguardia i El País, successivament. Des del rei Juan Carlos fins al Dalai Lama, des de Jordi Pujol fins a John K. Galbraith, des d’Elia Kazan fins a La Pasionaria, un seguit de personatges notables desfilen a través de la mirada de Rivière, sempre sensible i inquisitiva. La periodista extreu a cada trobada un retrat personal, una frase definitòria, una resposta transcendent, elaborada des del seu ofici –invisible, respectuós, intel·ligent.

Roberto Herrscher, director de la col·lecció Periodismo Activo, de la qual aquest llibre és el tercer títol, assenyala en el pròleg que «Margarita Rivière lleva sus observaciones mucho más allá de la noticia, al terreno del análisis y la teoría. Así es esta periodista aventurera y profunda». Els lectors es retrobaran amb personatges que segurament ja coneixien, o que coneixeran ara, a través d’un diàleg d’anys enrere, i descobriran que no han perdut vigència, tant per la trajectòria i els perfils dels entrevistats com per la capacitat de Rivière d’anticipar-se a temes que alguns anys més tard han estat d’actualitat.

Primer amb una entrevista diària a El Periódico als anys vuitanta, després a «La Contra» de La Vanguardia la dècada següent, i finalment publicant xerrades en profunditat per a El País en la primera dècada del nou segle, Rivière ha estat una espectadora privilegiada de la història contemporània i una analista d’excepció d’aquests temps. Professora durant més de deu anys del màster de Periodisme BCN_NYC que imparteixen la Universitat de Barcelona i la de Columbia, aquest llibre és la mostra més brillant del seu mestratge.

Margarita Rivière (Barcelona, 1944), doctora en sociologia per la UB, és periodista independent i escriptora. Va ser directora de l’agència EFE a Catalunya i ha treballat per a El Periódico i La Vanguardia. Actualment col·labora a El País, El Correo i Qué Leer. Guardonada amb el Premi Ciutat de Barcelona el 1985, ha publicat més d’una trentena de llibres, entre els quals destaquen Lo cursi y el poder de la moda (1992) i La fama. Iconos de la religión mediàtica (2009).

Periodismo Activo és una col·lecció dedicada a explorar els escenaris canviants que el periodisme pateix en aquest principi de segle, a través d’un diàleg entre l’acadèmia i la pràctica professional. Aquest és el tercer títol de la col·lecció, després de l’aparició de Periodismo narrativo (2012), de Roberto Herrscher, i Ética del periodismo (2012), de Norbert Bilbeny.