CONGRÉS INTERNACIONAL SOBRE CINEMA I NOVA EVANGELITZACIÓ

Del 15 al 15 de febrer de 2013, es va celebrar a la Facultat de Comunicació Blanquerna (Universitat Ramon Llull) de Barcelona un Congrés Internacional sobre Cinema i Nova Evangelització.
Aquests nous congressos especialitzats pretenen formular una proposta internacional que permetrà - en deu capitals del món com són, a més de Roma i Barcelona;  París , Brussel·les, Òxford, Budapest, Viena, Los Ángeles, Toronto i Rio de Janeiro – una reflexió sobre les possibilitats del cinema com art i mitjà de comunicació que pot arribar al cor de l’home per tal d’enfrontar-lo al Misteri últim del seu propi ésser.

Com escriu en la presentació el director del Congrés, professor Peio SÁNCHEZ, el famós cineasta rus Andrei Tarkovsk, senyalant la dimensió artística del cinema, deia: “La veritable funció de l’art no és pas, com se sol creure, proposar idees, transmetre un pensament o donar un exemple. L’objectiu de l’art consisteix a preparar una persona a morir, llaurant la seva anima i fent-la capaç de convertir-se.” Aquest és el poder significatiu de les imatges, de les històries de les icones i de la música amb que el cinema ens fa vibrar. És allò que expressa amb profunditat el Papa Benet XVI en aquesta experiència: “Quan ens aturem per a contemplar, passem d’una simple realitat a una realitat més profunda, llavors el raig de la bellesa ens ateny fins a ferir-nos profundament i ens invita a pujar fins a Déu.

La directora de cinema Liana Marabini, a través de la seva productora Condor Pictures i la Facultat de Comunicació Blanquerna, han organitzat aquest Congrés arran de la experiència de reflexió que han produït les Setmanes i les Mostres de Cinema espiritual començades l’any 2004 en el si de l’Arxiprestat de Barcelona i avui difoses tot arreu al món.

“Desitgem –conclou el director del I Congrés- que la nostra proposta sigui atractiva pels educadors, els comunicadors, els animadors, els catequistes sensibles a les noves tecnologies i que ofereixi una aportació valuosa al diàleg entre la fe i la cultura, el cinema i la evangelització”.

Aquest va ser el programa d’activitats que es va desenvolupat en el cap de setmana:

Divendres, 15 de febrer de 2013
16:30
Presentació del Congrés. Andreu IBARZ, director general de Blanquerna (URL), Liana MARABINI, presidenta del Congrés, Peio SÁNCHEZ, director de la Mostra de Cinema Espiritual

17:00
Prelusió: El repte de la nova evengelització, Cardenal-Arquevisoe Velasio DE PAOLIS

17:30
Tres crítics i estudiosos presenten i analitzen tres seqüències que poden ser imatges significatives per a la nova evangelització: Josep Maria CAPARRÓS, catedràtic d’Història Contemporània i Cinema de la Universitat de Barcelona, Juan ORELLANA, professor de la Universidad San Pablo-CEU de Madrid, Peio SÁNCHEZ, professor de la Facultat de Teologia de Catalunya

19:30
Gaudí al cinema. Presentació i projecció de Gaudí, ensayo (1952), de Josep Maria FORN i Juan BOSCH

20:00
Projecció del documental Buscant les set claus d’Antoni Gaudí, de Massimo Manservigi. Comentaris: Josep Maria TARRAGONA i Massimo MANSERVIGI

Dissabte, 16 de febrer
10:00
Presideix i introdueix: Peio SÁNCHEZ, director del Departament de Cinema de l’Arquebisbat de Barcelona
Cinema i família. Per Daniel ARASA, director general de CinemaNet
Cinema i diàleg interreligiós. Per Joan-Andreu ROCHA, professor de la Universitat Abat Oliva
Cinema i educació. Per Francesc GRANÉ, professor de la Facultat de Comunicació Blanquerna-Universitat Ramon Llull

12:00 Cinema per creure. Presideix i introdueix: Mons. Enric PLANAS, exdirector de la Filmoteca Vaticana. Tres directors ens expliquen la seva experiència de relació entre cinema i fe. Paco ARANGO, director de Maktub, Lluís Josep COMERON, director de L’altra cara de la lluna

13:30 Conclusions. Per Andreu IBARZ i Liana MARABINI
Cloenda: Lluís MARTÍENEZ SISTACH, Cardenal-Arquebiste de Barcelona

Per a més informació: Dr. Peio Sánchez, Director del Congrés i de la Mostra i Setmanes de Cinema Espiritual de Barcelona. E-mail: peiosanchez@ub.edu - Web: www.cinevic.com

FILMHISTORIA Online - Centre d'Investigacions Film-Història. Grup de Recerca i Laboratori d'Història Contemporània i Cinema, Departament d'Història Contemporània, Universitat de Barcelona.
ISSN 2014-668X | Latindex
FILMHISTORIA Online y todo su contenido escrito está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir bajo la misma licencia 3.0