11ª TRIBUNA DEL CINEMA ESPANYOL: EMILIO GUTIÈRREZ CABA

Emilio Gutiérrez Caba, un dels grans actors de l’art escènic i cinematogràfic del país, va ser el protagonista de la 11ª Tribuna del Cinema Espanyol, la qual se celebrà a l’Aula Magna de la Facultat de Geografia i Historia de la Universitat de Barcelona (carrer Montalegre, 6, 4ª planta), el divendres dia 14 de desembre de 2012.

Organitzades per FILM-HISTÒRIA des del curs acadèmic 2001-2002, aquesta tribuna és una plataforma oberta, on un cineasta parla de la seva trajectòria artística i dialoga sobre la seva obra. Al final, el convidat manté un col·loqui amb el públic assistent. Fins ara, han passat por aquestes tribunes especialitzades els directors José Luis Guerín, David Trueba, José Luis Borau, Josep Maria Forn, José María Nunes i Daniel Benmayor, l’actriu Assumpta Serna i els productors Julio Fernández, Edmon Roch i Andrés Morte.

Emilio Gutiérrez Caba (Valladolid, 1942) pertany a una generació d’actors famosos. És fill d’Irene Caba Alba, nebot de Julia Caba Alba i germà d’Irene Gutiérrez Caba i Julia Gutiérrez Caba. Quan va cursar Filosofia i Lletres, comença a actuar en el TEU. Debutà al teatre amb la companya de Lilí Murati i al cinema amb Como dos gotas de agua (1963), de Luis César Amadori. Però la seva revelació a la pantalla va ser al 1965, amb dues obres mestres del Nou Cinema Espanyol: La caza, de Carlos Saura, i Nueve cartas a Berta, de Basilio Martín Patino. Des de llavors no ha deixat de treballar a l’escena i al plató -també a TV (qui no recorda Gran Reserva!)-, amb interpretacions memorables al cinema, com ara Las bicicletas son para el verano (1983), de Jaime Chávarri, Werther (1986), de Pilar Miró, El cielo abierto (2000), de Miguel Albadalejo, La comunidad (2000), d’Álex de la Iglesia -amb les que va guanyar dos “Goya” de la Academia Española-, o Un buen hombre (2009), de Juan Martínez Moreno, i Cinco metros cuadrados (2011), de Max Lemcke, entre altres. Actualment, protagonitza a la Sala Villarroel de Barcelona l’obra teatral de Roger Peña i Carulla, Poder absoluto.

Durant l’acte -que va un èxit de públic-, es va presentar un vídeo que glosava la figura d’Emilio Gutiérrez Caba, editat per Jordi PUIGDOMÈNECH.

© FILMHISTORIA Online - Centre d'Investigacions Film-Història. Grup de Recerca i Laboratori d'Història Contemporània i Cinema, Departament d'Història Contemporània, Universitat de Barcelona.
ISSN 2014-668X | Latindex